niedziela, 28 października 2012

Żurawina z gruszką z nutą pomarańczy

Choć patrząc za okno wydaje się, że jesień już była i to dawno dawno temu, a teraz przed nami już tylko zima i zimowe dania, to u nas w kuchni wciąż jeszcze jesiennie. Ale to co teraz wkładamy do słoików, jeść będziemy zapewne najchętniej właśnie zimą, np. do mięs.

Trudno powiedzieć skąd przepis, ot czytałam wiele w internecie, a i byłam pewna, że żurawina w słoju musi być z gruszkami, bo żurawina kwaśna, a one słodkie, a cukru chciałam dać jak najmniej.
I tak wyszedł ten aromatyczny, czerwony miks. Proporcje podam orientacyjne, bo dodałam wszystkiego raczej "na oko". Dlatego jeśli ktoś woli, może całość dosłodzić, dać mniej/więcej gruszek, czy w ogóle dodać do słoika jeszcze coś od siebie.

Żurawina z gruszką z nutą pomarańczy
ok. 1 kg żurawiny
ok. 1,5 kg gruszek
1 pomarańcza
cukier brązowy - do smaku, zależy od upodobań - u mnie ok. 1-1,5 szklanki (gruszki były bardzo słodkie)
1,5 szklanki wody

Do garnka wlać ok. 1,5 szklanki wody, rozpuścić w niej cukier, zagotować. Do wody z cukrem wsypać żurawinę (można ją wcześniej zamrozić, aby straciła nieco goryczy). Gotować na małym ogniu, aż nieco zmięknie. Dodać obrane i pokrojone - w odpowiadającą nam wielkość - gruszki, pomieszać i gotować na małym ogniu. Gdy żurawina będzie miękka, a gruszki miękkie, ale nierozpadające się, wlać wyciśnięty z pomarańczy sok oraz dodać startą skórkę pomarańczową. Ewentualnie dosłodzić całość. Dobrze wymieszać. Jeśli konsystencja nam odpowiada - gorący mus przełożyć do wyparzonych słoików, pasteryzować ok. 15 min.

Mnie przy pracach kuchennych towarzyszył - jak zawsze - mój najwierniejszy towarzysz, a jednocześnie wielki smakosz (co widać na zdjęciu poniżej).

Smacznego!




A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...