wtorek, 23 października 2012

Nalewka żurawinowa

Świeża żurawina wygląda pięknie i nie mogłam się powstrzymać, musiałam co nieco zakupić na targu. Przerobiłam ją zarówno do słoiczków (o tym w innym poście), trochę wysuszyłam (tu nie ma co opisywać) i trochę przeznaczyłam na nalewkę.
Przepisu szukałam, i szukałam i w końcu wzorowałam się na tym.
Zwiększyłam jedynie proporcje dwa razy, aby od razu mieć więcej nalewki oraz nie dodawałam wódki, bo jestem reprezentantem starej szkoły nalewkowej, tzn. w nalewce tylko spirytus:)
Przepis podam jednak w proporcji na 0,5l spirytusu.

Nalewka żurawinowa:
3 szklanki świeżej żurawiny
0, 5 litra spirytusu*
2 szklanki cukru (najlepiej brązowego)
szklanka miodu
laska wanilii (opcjonalnie)
woda

Żurawinę włożyć do zamrażarki na 2-3 doby, po czym wyjąć, rozmrozić i rozdrobnić (zrobiłam to blenderem), dodać przekrojoną laskę wanilii. Zalać całość rozcieńczonym spirytusem i odstawić na ok. 2tygodnie (w słoju, zakręconym, czy innym baniaczku). Warto codziennie potrząsnąć słojem, aby nalewka dobrze się przegryzła. Po tym czasie przefiltrować przez gazę/filtry do kawy czy też inny profesjonalny sprzęt.
Cukier i miód rozpuścić w minimalnej ilości gorącej wody (ok. 1/2 - 2/3 szklanki). Ostudzić, a następnie dodać do przefiltrowanej nalewki. Odstawić ponownie słój na ok. 2 tygodnie. Następnie najlepiej jeszcze raz przefiltrować nalewkę, zlać do butelek i odstawić na kilka miesięcy (albo pić od razu:)

 *Odnośnie spirytusu: przed użyciem do nalewki, należy go rozcieńczyć, aby otrzymać odpowiednią moc, tj. ok. 60-70% - jak kto lubi. Zakładając, że mamy spirytus 95% (i nie mamy alkoholomierza), warto posłużyć się tym wzorem:
736ml spirytusu 95% + 291ml wody = roztwór około 70%
631ml spirytusu 95% + 400ml wody = roztwór około 60%

Dla uproszczenia, aby z 0,5 litra spirytusu otrzymać roztwór:
- o mocy ok. 70% - dodajemy wodę w ilości ok. 200 ml
- o mocy ok. 60% - dodajemy wodę - ok. 315 ml.

Spirytus o mocy 95% nie wyciągnąłby z owoców ich aromatu.

Nalewka ma boski kolor i równie boski smak (choć jest jeszcze młoda:)



 A.

44 komentarze:

  1. Czy nalewka jest bardzo słodka?

    OdpowiedzUsuń
  2. Nalewka zdecydowanie nie jest słodka

    OdpowiedzUsuń
  3. Z pewnej lektury na temat nalewek przeczytałem, że do nalewek nie powinno się stosować brązowego cukru. Chyba głównie z tego powodu, że matowi nalewkę i psuje kolor. Z własnego doświadczenia jeszcze nie wiem. Dopiero się uczę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do większości dodaję cukier biały, ale do żurawinowej dodałam brązowy i nie mam zastrzeżeń.Na pewno kolor nieco się zmienia, ale nic poza tym

      Usuń
  4. Masz świetne przepisy. Nie mogę znaleźć tego z "paluszkami" z obrazka. Możesz podesłać link na piottr@vp.pl?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:)Przepis na paluszki mam gdzieś zapisany, prześlę. Na blogu go nie ma.

      Usuń
  5. mam pytanie czy zakrecac słój na te 2 tygodnie

    OdpowiedzUsuń
  6. i czy napewno nie bedzie ona słodka (2 szklanki cukru)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie będzie słodka, żurawina jest bardzo kwaśna

      Usuń
  7. Witam,jaki dać miód do nalewki,

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy nalewkę trzymamy w ciemnym miejscu czy np.na oknie i to samo pytanie jak przechowywać przez następne dwa tygodnie po dodaniu cukru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzymam jej w ciemnym miejscu,ale na oknie także nie.U mnie stoi na blacie w kuchni, ale w kącie bez okna.

      Usuń
  9. Witam
    Czy 0,5 l spirytusu które jest potrzebne to ma być przed czy po rozcięczeniu taka ilość ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. jaki jest powód mrożenia żurawiny? nie można jej rozdrobnić od razu?

    OdpowiedzUsuń
  12. a pozostałe owoce można do czegoś wykorzystać? z malinówki są przepyszne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje owoce wyrzuciłam, bo wydawały mi się za bardzo alkoholowe.Ale zapewne można np. połączyć z gruszkami, dodać cukier i będzie konfitura z prądem:)

      Usuń
  13. witam a jak dałem 0.5l spirytusu i 200ml wody to nalewka straci na na swych walorach?

    OdpowiedzUsuń
  14. Żurawinę blendujesz na papkę? Czy zamiast laski wanilii można dodać cukier waniliowy??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie na papkę, ale dość mocno.Cukier waniliowy może być, ale to zdecydowanie nie to samo co laska wanilii, zatem zachęcam do dodania laski.

      Usuń
  15. a jaki miód?? bo ja mam akurat gryczany

    OdpowiedzUsuń
  16. czy mozna użyć suszonej żurawiny ?

    OdpowiedzUsuń
  17. wydaje mi się że nie - to jakbyś miał robić wino z rodzynek :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam serdecznie , mam pytanie z rozpędu kupiłem 2 kg żurawiny a tylko 1 litr spirytusu (nalewkowego 60 %) jaką ilość alkoholu powinno się zastosować do takiego wsadu

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja zrobiłem według przepisu tylko cukier dałem biały oraz połowę tego co podaje autor przepisu. Nie lubię zbyt słodkich nalewek i moim zdaniem wyszło ok. Wyczuwalna jest nuta wanilii, nalewka ma ładny kolor i najważniejsze-jest smaczna. Następnym razem dodam brązowy cukier. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Nalewkę zrobiłem zgodnie z podanym przepisem z tą różnicą, że dodałem ok. 60% sugerowanej ilości brązowego cukru i miodu. Nalewka wyszła znakomita; klarowna, czuć aromat żurawiny, wanilii i miodu. Jeszcze uwaga w sprawie filtrowania: filtrowałem przed dużą gazę i aby nic nie stracić z nastawu, owoce coraz mocniej zaciskałem w gazie aż je wyżąłem prawie na wiór:) W moim prywatnym rankingu żurawninówka walczy o najwyższe podium z nalewką z pigwowca a na pewno przegoniła wiśniówkę, śliwowicę i aroniówkę. Pozdrawiam i dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  21. Z tej ilosci produktow ile wyjdzie butelek ???

    OdpowiedzUsuń
  22. witam :) chciałabym się dowiedzieć co myślisz o dołożeniu do żurawinówki części owoców dzikiej róży? Również trzeba je mrozić i wydaje mi się, że pasują, ale wolę spytać eksperta :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Można na pewno dołożyć owoce dzikiej róży. Dla mnie jednak róża jest tak cenna, że przeznaczyłabym ją na sok:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Szanowna Pani,
    Jak dużo nalewki wyjdzie z podanej przez pani ilości składników?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Halo ! CO TO ZA PROWADZENIE BLOGA K U L I N A R N E G O I ZAWALANIE SPRAWY. ALBO SIĘ PROWADZI NA BIEŻĄCO BLOG ALBO SIĘ USUWA GO. DROGA PANI SĄ LUDZIE KTÓRZY NAPOTYKAJĄ NA WYSZUKANE PRZEPISY NA TYM 'KUCHCIKU' I CZASAMI CHCĄ ZASIĘGNĄĆ RADY. STĄD ZAPYTANIA. A PANI ŁASKAWIE OLEWA TĘ SPRAWĘ MAJĄC kucharzyków W DUPIE. NIE jestem frustratem. Sam prowadzę bloga i to świadczy jedynie o PROFESJONALIZMIE I PODEJŚCIU PANI DO ŻYCIA. Pozdrawiam Ratatouille. Bon apetit!

    OdpowiedzUsuń
  26. a ile gram będzię to 3 szklanki żurawiny?

    OdpowiedzUsuń
  27. Przydadzą ci się etykiety na bimber, tu kupisz https://alembik.eu/224-etykiety-na-destylat. Męża też coś wzięło na domowe wyroby. Chyba na święta będzie gotowe.

    OdpowiedzUsuń
  28. Czy miód dodany do gorącej wody nie straci na wartości?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wszytsko zalezy od temepratury wody. Do wrzątku bym nie wlewał. Myślę że max 50 stopni

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...